INSPO: VÝPRODEJE, aneb jak ne/utratit víc

Datum: 8.1.2020 Autor: Irena Vokrojová Kategorie: Blog, Fashion, Inspo

Z mnoha důvodů nemám ráda aktuální období výprodejů. Vadí mi neutěšený stav v obchodech, ve kterém je téměř nemožné se zorientovat. Vypadá to v nich, jako by se zde prohnalo stádo divoké zvěře, které vše vyzkoušelo, poničilo a tak nějak opomnělo vrátit na své původní místo. Následně oblečení končí na několika hromadách a žádný z prodavačů to nemá šanci uvést do původního stavu. Výsledkem bývá poškozené zboží, unavený a protivný personál a co je nejhorší zbytečné nákupy, které končí ve skříních doma. Protože to je neustále se opakující 2x do roka trend, rozhodla jsem se napsat tento článek se zamyšlením a návodem, jak to ve výprodejích vlastně chodí. Upřímně doufám, že pomůže některým z vás od impulsivních nákupů.

Jelikož jsem mnoho let pracovala v nákupu, nastíním vám několik faktů, jak výprodeje z pohledu prodejce fungují. Asi mě za to nebudou mít značky rády, ale věřím, že se vám bude svobodněji rozhodovat, pokud to budete znát.

  1. Každá značka musí nejméně 2x do roka udělat výprodej, aby se zbavila sezonního zboží. Neboť v této době již dávno má nakoupené zboží na další rok (tj. teď již obchody mají ve svých výrobních fabrikách zadaná množství na příští zimu a vyrábí se). Pro každou značku je finančně výhodnější prodat zboží i s nulovým ziskem hned, nežli ho ukládat na příští rok. Jedná se o účetní operace se znovu naceněním zásob a navíc náklady na uskladnění.
  2. Pokud by se nevyprodalo staré zboží, nikdo by nekupoval za 3/4 roku nové a častokrát téměř totožné nové věci, které ale dorazí s vyšší cenou.
  3. Ještě něco málo k prodejním cenám. Jelikož firmy již dávno se sezónními výprodeji počítají, v jejich marži jsou do značné míry zakomponovány. Proto se vám může stát, že váš oblíbený rolák stojí rok od roku více. Tlak výprodejů a různých průběžných akcí jako jsou například Marianne dny je dávno donutil navýšit průběžný zisk, aby na konci roku vše dopadlo minimálně stejně pozitivně.Tak, teď víte to nejdůležitější. Proto  není třeba zbrkle a neuváženě nakupovat věci, které nepotřebujete. Takové utrácení a přeplněné skříně vám nepomohou s vaším osobním stylem. Často nacházím u svých klientek ještě věci s visačkami, které nikdy neměly na sobě. Schválně píši klientek. Muži tyto tendence nemívají. Jak tedy naopak postupovat. Zkontrolujte si stav svých základních oblíbených kousků. Prolistujte svůj wish list, který čeká na jeho naplnění a následně si vytvořte seznam. V tento čas je ideální se dívat po značkách, kam běžně nechodíte. Je zbytečné reagovat na přehnaně trendy kousky. Není  náhoda, že skončily ve výprodejích. Naopak se zaměřte na nadčasové a investiční poklady. Vždy se mi potvrdila, že vyšší částka byla korunována častostí se kterou danou věc nosím. Nemusíte také vždy nakupovat jen sobě. V pánském klasickém stylu je to nejlepší moment na pořízení třeba obleku, kabátu a kvalitních bot. Můj osobní souboj svádím s bytovými doplňky, kam také naše letošní finance putují. Vrhla jsem se na předělání pokoje staršího syna a naší ložnice. Kdybych bývale neinvestovala do interiéru, určitě bych brousila ve svých oblíbených obchodech. Většinu svých příjmů nechávám u českých designérů a ve vintage obchodech. Tam ale slevy nečekejte. Pokud jde o fast fashion, jsem čím dál vybíravější jak do stylu, kvality, tak i udržitelnosti zdrojů, ze kterých daná značka vyrábí. Poslední dobou má udržitelnost ve svých marketingových kampaních snad každý, a proto je potřeba se nad tím více zamyslet. Pokud vám ji hlásá značka, která v rámci udržitelnosti vyrábí takové výstřelky, které si vezmete na sebe maximálně jednou, tak to rozhodně postrádá celou myšlenku. Mezi mé favority patří rozhodně Other Stories, kteří od loňského roku dodávají i do našich končin. Nemám zde oblíbenou sekci. Líbí se mi vždy téměř celá kolekce, tak proto si ráda počkám na slevy.Na investiční krásy je nepostradatelná Luisaviaroma. Dostanete se zde ke kouskům, které jinde v Čechách neseženete. Pro mě osobně je to zdroj plnění si těch dlouhodobých přání wish listu. Weekday miluji pro kvalitní basic kousky. Takže pokud vám odchází trička, mikiny se zajímavým detailem, už víte kam jít. Jen pozor při výběru velikosti. Většinou jsou střihy dost oversized.Jelikož téměř vždy mám na sobě alespoň jeden denimový kousek v outfitu, nepromarním šanci probrouzdat se v Levis. Chce to trpělivost a trochu znalost jejich střihů. Vždy tam na něco natrefím a navíc v Palladiu je úžasný člověk, který na zakázku věci upraví a personifikuje. Mám pak pocit výjimečnosti, po kterém toužím. V neposlední řadě vždy omrknu COS, Vagabond a Massimo Duti. Často mám v průběhu sezóny něco vykouknutého a občas si daná věc na mě počká. Tentokrát, ale za sebe mohu říct, že netoužím po ničem a veškeré prostředky putují do domu. Vás jsem chtěla inspirovat k promyšleným nákupům, které vám a vaše šatníku udělají dlouhodobou službu. Věřte, že méně věcí může udělat větší službu nežli přeplněné skříně. Mým osobním posláním je o tom přesvědčit své klientky. Další větší pokus bude v sobotu 25.ledna na dalším Outfitmania školení dámského stylu. Máme spoluzodpovědnost za naši planetu. Krásný začátek nového roku. I

Komentáře: 4

  1. Irco, krasny clanek! moc diky za nej! jsem rada, ze pomahas s edukaci v mode tim spravnym smerem! Mne jsi kdysi moc pomohla a od te doby se opravdu drzim jasnych pravidel, co a kde nakupuji a vis co? dycha se mi lehceji ;) jdu za tim, co potrebuji a nekvalita me nezajima, mene je vice!
    Vse nej v novem roce 😘
    Kaci – tvoje spokojena klientka

    1. Katko,
      moc díky za Tvůj komentář. Pomáhá mi to velmi, že má práce není marná. Držím palce v každodenním spokojeném ladění Tvého stylu. Věřím, že to zvládáš a cítíš se báječně.

      Irena

  2. Ahoj Irenko ,

    opět věcné a výstižné , vše co píšeš je pravda ! Jsme bohužel konzumní generace , obchody praskají ve švech nekvalitním zbožím a SALE je jako magnet , někdy je mi z toho smutno.
    Přeji všem krásný rok a ať jsme šťastné a spokojené i bez SALE :)

    Šárka

    1. Šárko,
      ty jsi v mnoha ohledech výjimka. Nejen, že podporuješ české ručičky, ale hlavně ve svém obchodě prodáváš opravdu kvalitní a nadčasové věci za rozumné ceny. Proto všem, kdo chcete skvělé Benetton věci pro sebe i své dětičky, určitě zamiřte to Příbrami.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *